Strenge maatregelen
Sommige regio's op slot

In de meeste landen waar het virus is opgedoken, heeft de lokale overheid strenge maatregelen ingevoerd om (verdere) verspreiding van de ziekte te voorkomen. Dit heeft gevolgen voor zendingen naar en vanuit deze landen of streken. Grenscontroles kunnen voor vertraging zorgen en in sommige gebieden zijn de ophaal-, bezorg- en opslagdiensten van alle vervoerders zelfs tot nader order opgeschort.

Service in de Benelux
De veranderingen dichtbij huis

In België, Nederland en Luxemburg zijn alle gebieden bereikbaar voor het leveren en afhalen van zendingen. Wel zijn er een aantal wijzigingen in onze services vanwege het virus.

Geen rembours en non-franco

Het versturen van rembourszendingen en non-franco (af fabriek) kan op dit moment niet in de Benelux. Deze zendingen sturen wij terug naar de afzender.

Gesloten adressen

Verstuurt u naar een zakelijk adres dat gesloten is door het coronavirus, ook dan sturen we uw zending terug.

Afhalen van zendingen

Het afhalen van een zending op een DHL vestiging is opnieuw mogelijk. Alle DHL vestigingen in de Benelux zijn weer geopend voor externe bezoekers.

DHL ServicePoints

In ons DHL ServicePoint netwerk wijzigt er veel; sommige punten zijn gesloten of hebben nieuwe openingstijden. Is een pakje onderweg naar een gesloten locatie, dan proberen we het bij een ander punt af te geven. Pakketten die in een gesloten locatie liggen, gaan retour naar de afzender. Check de openingstijden voordat u een DHL afhaalpunt bezoekt.

Vertraging bij bpost

Onze partner bpost kampt met achterstand als gevolg van de coronacrisis en de enorme groei in pakketten. Hierdoor is de bezorging bij consumenten in België één tot twee dagen vertraagd. Via onderstaande link leest u meer over de service impact bij bpost.

Service impact bpost

Bezorgduur naar Nederland

Het coronavirus geeft online shoppen een boost. Door de voorjaarspiek kan uw zending wat vertraging oplopen. De transittijd naar de Nederlandse Waddeneilanden is nu 48 uur, omdat er minder boten varen. Texel bezorgen we nog wel de volgende dag.

Extra hygiënemaatregelen
DHL chauffeur tekent voor ontvangst

Het virus verspreidt zich gelukkig niet via pakjes. Toch moeten onze DHL chauffeurs extra hygiënemaatregelen in acht nemen. Om besmetting via de handterminal te vermijden, tekent de DHL chauffeur voorlopig zelf voor ontvangst. Hij zal voor- en achternaam vragen en in opdracht van de ontvanger handtekenen. Ook houden we een gepaste afstand (richtlijn 1,5 meter) en vermijden fysiek contact.

Bekijk alle maatregelen

Service in Europa
Aangepaste service in meerdere landen

Ook buiten de Benelux zijn er wijzigingen in onze services. In de meeste landen zet de bezorger een handtekening in het bijzijn van de ontvanger. Daarnaast zijn er in een aantal landen nog extra wijzigingen. Die ziet u hieronder. Voor de landen die niet genoemd worden, geldt ‘business as usual’. Check altijd wel vooraf of uw zakelijke ontvanger in het buitenland open is.

Duitsland

Is uw zakelijke ontvanger gesloten door corona, dan gaat uw zending retour naar de afzender. Voor pakjes aan consumenten is er een enorme toename aan volume. Door de coronamaatregelen is de bezorgduur minimaal een dag meer. Via track en trace informeren we ontvangers over mogelijke vertragingen.

Frankrijk

Houd rekening met een aantal dagen vertraging. Geef een telefoonnummer mee in de zendingsdata van zakelijke ontvangers. Wij controleren of de ontvanger open is voor bezorging. Kan een zending niet bezorgd worden, dan gaat die retour.

Verenigd Koninkrijk

Hier zet de zakelijke ontvanger de handtekening op een los papiertje en de chauffeur maakt er een foto van. Bij particulieren vragen we de naam van de geadresseerde en nemen we een foto van het huis als bewijs van levering. Om de best mogelijke service te bieden leveren we 's avonds door tot 20u en ook in het weekend.

Spanje

Ga vooraf na of uw ontvanger open is en uw zending kan ontvangen. Tip: stuur het telefoonnummer van de ontvanger mee voor lokaal contact. Bij consumenten bieden we twee keer aan. Daarna kan het pakket nog tien dagen opgehaald worden, anders gaat het retour.

Polen en Tsjechië

We leveren nu niet op zaterdag aan consumenten en een beperkt aantal DHL punten is gesloten.

Aandacht: de grote drukte in Duitsland zorgt ook voor vertraging van pakketten via Duitsland naar consumenten in Oostenrijk, Denemarken, Hongarije, Slovenië, Slowakije, Kroatië, Roemenië, Bulgarije en Griekenland. 

Altijd op de hoogte

Heeft u vragen over aanpassingen in onze service door het coronavirus? Neem dan contact op met uw accountmanager of onze klantendienst.

Klantendienst