Bent u klaar voor de Brexit?

Sinds 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk een douaneplichtig gebied. Met DHL Parcel kunt u vanaf 6 januari opnieuw zendingen over het Kanaal versturen, maar er veranderen wel enkele zaken. Op deze pagina zetten we de belangrijkste veranderingen op een rij en leest u hoe u uw bedrijf hierop voorbereidt. 

Wat betekent de Brexit voor u?
Voor uw zendingen naar Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland krijgt u na 1 januari 2021 te maken met douaneformaliteiten. Dat betekent dat uw bedrijf de juiste identificatienummers (EORI en btw-nummer) moet hebben en dat uw facturen en zendingen moeten voldoen aan de douane-eisen. In sommige gevallen zult u btw-aangifte moeten doen in het Verenigd Koninkrijk. Dit hangt af van de gekozen Incoterm, het type ontvanger (particulier of zakelijk) en de waarde van de zending.

Om in uw naam douaneaangiften te doen, is het noodzakelijk dat u DHL Parcel hiervoor toestemming verleent via een ‘machtiging directe vertegenwoordiging’. Vraag het formulier aan bij uw vaste contactpersoon.

Factuurvereisten voor het Verenigd Koninkrijk

Zendingen aan particulieren in de UK:
Pakketten voor consumenten in het Verenigd Koninkrijk verstuurt u via onze pakketservice DHL Parcel Connect. Bij deze service levert u standaard volgens  Incoterm DDU (Delivered Duty Unpaid). Consumenten dragen zelf de btw en invoerrechten af, als de waarde van uw zending meer dan GBP 135 is. De consument betaalt deze kosten plus een administratieve toeslag via het online platform van de Britse Douane met PayPal of een creditcard. Bij een lagere waarde hoeft dat niet, maar dan moet u btw-aangifte doen. Daarvoor heeft u een btw- en EORI-nummer in de UK nodig.

Zendingen aan zakelijke ontvangers in de UK:
Pakketten of pallets naar zakelijke ontvangers in het Verenigd Koninkrijk verstuurt u via onze service DHL Europlus International. Daarbij kunt u kiezen uit verschillende Incoterms. Afhankelijk van de gekozen Incoterm worden de btw en invoerrechten in de UK door u of door de ontvanger betaald:

  • Bij de Incoterm DDP (Delivered Duty Paid) betaalt u de btw en invoerrechten. DHL schiet deze kosten voor en brengt ze later bij u in rekening op een aparte factuur, inclusief een voorschotprovisie. U heeft in dit geval een Brits btw-nummer nodig.
     
  • Bij de Incoterm DDU, DAP of CIF betaalt de Britse zakelijke ontvanger zelf de btw en invoerrechten plus een administratieve toeslag. U dient in dit geval altijd ‘reverse charge: customer to account for VAT to HMRC' op uw factuur te vermelden. Dit zorgt ervoor dat de btw-kosten bij uw koper uitkomen. Als u aan een particulier verkoopt, dan is dit niet van toepassing.

Uw zakelijke ontvanger kan de kosten via bankoverschrijving voldoen. Daarnaast kan het bedrijf gebruikmaken van een 'deferment account'. Zo is er geen extra oponthoud, omdat deze kosten op de uitstelrekening worden geboekt.

Wat is een Incoterm?
‘Incoterms’ zijn wereldwijd geaccepteerde standaardsets met afspraken tussen verkopers en kopers over de levering van goederen. Ze beschrijven precies hoe alle taken, risico's en kosten rond de levering verdeeld worden tussen de verkoper en koper. Klik hier voor meer informatie over Incoterms.

Vraag een EORI-nummer aan
Om goederen te importeren uit en te exporteren naar het Verenigd Koninkrijk heeft u een Belgisch én een Brits EORI-nummer nodig. Deze identificatienummers vermeldt u na de Brexit op de douanedocumenten bij uw zendingen naar het Verenigd Koninkrijk. Een EORI-nummer in het VK vraagt u aan via de Britse douane. Heeft u nog geen Belgisch EORI-nummer, volg dan de procedure op de website van de FOD Financiën. Op deze website leest u ook of u bepaalde vergunningen nodig hebt voor het VK. Ook krijgt u mogelijk te maken met accijnsgoederen en verboden of beperkingen voor producten. Lees meer.

Btw-nummer in de UK aanvragen
U heeft een Brits btw-nummer (VAT) nodig als u goederen levert aan consumenten in het Verenigd Koninkrijk. Of als u levert aan bedrijven volgens de afspraken van Incoterm DPP (Delivered Duty Paid). Het nummer vraagt u hier aan. Op de website van de Britse overheid leest u meer over het afdragen van btw.

Speciaal kenmerk voor pallets
Verstuurt u pallets naar het VK? Deze moeten vanaf 1 januari aan nieuwe regels voldoen. Al het houten materiaal heeft dan namelijk een speciaal ISPM15 keurmerk nodig. Heeft u dit niet geregeld, dan mogen zendingen niet vervoerd worden en loopt u het risico op een boete.

Maak uw papieren op orde voor de UK
Vanaf 1 januari 2021 moet u bij elke zending naar het Verenigd Koninkrijk de vereiste douanedata elektronisch aanleveren aan DHL en deze ook aan de zending zelf toevoegen. Met onze alles-in-één verzendtool My DHL Parcel maakt u snel de juiste verzendlabels en documenten aan én u deelt ook automatisch de douanegegevens digitaal met ons. Gebruikt u een maatwerkoplossing voor het aanmaken van labels? Dan is het belangrijk dat u een aantal aanpassingen doorvoert. Vraag hierover meer informatie aan uw vaste DHL contactpersoon. U kunt bij hen ook terecht voor onze speciale API voor het delen van douanedata.

Tarieven en facturen
Doordat het Verenigd Koninkrijk een douanebestemming wordt, zullen wij vanaf 1 januari 2021 een kost voor de douane-afhandeling in rekening brengen. Als producten oorspronkelijk zijn gemaakt buiten de EU, betaalt u daarnaast ook invoerrechten. Als producten van oorsprong uit de EU komen, kunt u profiteren van het 'nultarief' (geen invoerrechten) van de handelsovereenkomst tussen de EU en het VK met een zogenaamde oorsprongsverklaring.

Soms zal DHL de btw en invoerrechten voorschieten bij zendingen naar zakelijke ontvangers (incoterm DDP). Houd er dan rekening mee dat deze kosten op een aparte factuur aan u worden doorberekend, samen met een voorschotprovisie. 

Bespaar geld en tijd met bulk vervoer
Als u dagelijks tientallen zendingen naar de UK verstuurt, overweeg dan de opties voor bulkvervoer. U maakt dan de douaneformaliteiten voor meerdere zendingen in één keer in orde. U heeft hiervoor een fiscale entiteit en een btw-nummer in het Verenigd Koninkrijk nodig, een EORI-nummer en een eigen Importer of Record (IOR) voor de belastingen. Meer weten? Vraag het uw accountmanager.

Handige links
De website brexit.belgium.be en de Brexit Impact Scan van de FOD Economie helpen u om uw bedrijf optimaal voor te bereiden op de Brexit.