Rapport Rethinking Packaging

Verpakkingen zijn van fundamenteel belang binnen de logistiek, en daarmee in vrijwel alle denkbare sectoren. Ze maken producten veiliger, makkelijker te hanteren en beschermen ze tijdens opslag, transport en bezorging. Wie vandaag de dag een pakket verstuurt of ontvangt, zou bijna vergeten hoe opmerkelijk veelzijdig en extreem goedkoop verpakkingen tegenwoordig zijn. Toch beseffen steeds meer bedrijven en consumenten dat het anders kan, dat het veel duurzamer moet. Maar waar ligt de winst precies, wat is er nodig voor de volgende stap in verpakkingsinnovatie en wie moeten de kar trekken?

Verpakkingen kunnen steeds meer

De rol van verpakkingen is in het tijdperk van explosieve e-commerce groei ingrijpend veranderd. Traditioneel beschermen ze producten tijdens hun reis door de supply chain, maken ze transport efficiënter en bevatten ze belangrijke informatie voor deelnemers aan de keten. Deze eigenschappen blijven uiteraard belangrijk. Maar om aan moderne standaarden te voldoen, moeten verpakkingen ook bijdragen aan een positieve merkbeleving, beveiliging & traceerbaarheid en verbondenheid via sensoren tags en codes.

Sleutelrol in complexe supply chain

Bij de ontwikkeling en het gebruik van verpakkingen wordt rekening gehouden met uiteenlopende behoeften van verschillenden partijen in de keten: van merkontwerpers tot retailers, en van logistieke dienstverleners tot eindgebruikers. En dan bestaat er ook nog een kans dat materiaalleveranciers, verpakkingsproducenten en productontwikkelingsteams met elkaar overhoop liggen door botsende prioriteiten en vereisten. Meer flexibiliteit kunnen we van verpakkingen niet verwachten toch? Oh jawel. Het komende decennium zal in het teken staan van duurzaamheid: hergebruik, zero waste en circulariteit.

Trends Packaging infographicMaak uw verpakkingsstrategie topprioriteit

De ontwikkelingen in e-commerce hebben eindgebruikers veeleisender gemaakt en deden de grenzen tussen B2C en B2B vervagen. Aan de ene kant zijn snelheid, traceerbaarheid, gemak en beleving belangrijker dan ooit. Aan de andere kant eist de maatschappij steeds meer duurzame oplossingen van bedrijven (en ketenpartners van elkaar). Verpakkingen zijn zeer zichtbaar voor (eind)gebruikers, en de verspilling die ze veroorzaken zijn velen een doorn in het oog. Het lijkt erop dat het in de nabije toekomst niet meer voldoende zal zijn om snel een goed product te leveren. Om de ‘feelgood’-factor te vergroten en zo het verschil te maken, moet u uw verpakkingsstrategie dus herzien.

Vijf gebieden die uw aandacht verdienen

De logistieke sector zal een beslissende rol spelen bij de inspanningen van bedrijven om kosten, ongemakken en milieu-impact van verpakkingen te verminderen. Waar nog winst valt te behalen? 
Verpakkingsoptimalisatie en -automatisering, duurzame materialen, herbruikbare verpakkingen en smart packaging. Interessante ontwikkelingen waarmee uw bedrijf kan innoveren om kosten te besparen en de klanttevredenheid te verhogen.

Maak verpakkingen een bron van positieve energie

Gelukkig staat packaging inmiddels bovenaan de agenda van veel supply chain leaders, en stuwen verpakkings- en verzendingsinnovators sectoren richting een efficiëntere en duurzame toekomst met hun circulaire oplossingen. Wat u kunt doen om uw verpakkingen een bron van positieve energie te maken? Dat leest u in ons rapport Rethinking Packaging, vol tips, achtergrondinformatie en sectorspecifieke trends en toepassingen.
.